1.Адаптивні механізми.
У дітей з особливостями психофізичного розвитку виробляються своєрідні адаптивні механізми. Відсутність інтелектуальних можливостей виключає продуктивне усунення недоліків. На зауваження про низькі бали реагує : « Буду уважним », « Буду читати », - ця самокорекція не потребує напруженої праці, тривалих вольових зусиль . Так народжується схильність до конфліктів, прогулювання уроків, хвалькуватість. Саме в такій ситуації необхідне навчання за індивідуальною програмою, позитивна налаштованість до такої дитини.
2. Поради батькам гіперактивних дітей.
У кожному класі завжди навчається розгальмована дитина. На перерві вона надмірно збуджена, рухлива, не вміє гратися й організувати гру. За відсутності дорослих може спровокувати безлад у класі. Така дитина не спроможна тривалий час зосереджуватись, відволікається на сторонні подразники. На допомогу прийдуть такі поради :
1. Гіперактивна дитина краще засвоює матеріал , коли вона менше стомлена.Інтелекутуальне навантаження має бути меншим , ніж для учнів з нормальним розвитком.
2.. Під час заняття частіше змінювати форми і робити перерви.
3. Менше прискіпуватись до ретельності і акуратності того , що вона робить .
4. Під час індивідуальних занять вдаватися до заохочення.
5. Інструкції дитині короткі, чіткі.
6. Давати дитині право вибору.
7. За будь-яких умов зберігайте спокій.
Зустрічаються діти загальмовані. Дуже важко звикають до уроків. Рідко піднімають руку. Біля дошки губляться , говорять тихо і не зрозуміло . Таку дитину не можна постійно смикати .
3. Емоційна бесіда з дитиною.
В класі з особливими дітьми слід дотримуватись тактики спокійного реагування, уникати виділення найкращих учнів. Тактика спілкування повинна бути гнучкою, атмосфера доброзичлива. Вчинок учня треба обговорити. Критично оцінити поступок. Не допустимо вживати : « Ти постійно …», прозивати . Осуджується вчинок. НЕ вдаватись до надмірного моралізаторства. Надмірна кількість зауважень має зворотний бік.Низька оцінка на адресу дитини може спонукати до активного вияву відчаю, агресії.
З такою дитиною треба мати особистісне спілкування. Треба , щоб дитина ділилася своїми проблемами, страхами, переживаннями. Вона має відчути , що її люблять, за неї хвилюються , що вона потрібна.
4. Психокорекційна робота з дитиною
Перш ніж робити якісь висновки про дитину, проспостерігайте за нею в різних ситуаціях. Умійте слухати дитину. Зверніть увагу як часто дитина усміхається , і що викликає усмішку . Прислухайтесь до інтонації голосу дитини. Необхідно залучати таку дитину до ігрової терапії, психотренінгів, груп спілкування.
- проаналізувати стиль спілкування з дитиною вчителів, батьків. В цьому може ховатись причина негативних емоцій;
- створювати атмосферу закріплення доброзичливих стосунків, взаємодопомоги, взаємо турботи;
- моделювати ситуацію успіху;
- вчити безконфліктному спілкуванню, підкоренню, терпимості;
- знімати комунікативну тривожність;
- включати таких дітей в діяльність колективу;
- забезпечити кожній дитині індивідуальну компенсаторну підтримку.
ЛіснівськаТ.В.
|