У будь-якому
суспільстві роль родини цінується особливо високо, тому що родина найважливіший
соціальний інститут. Які стосунки
між членами в сім’ї , такі ж відносини і
між товаришами у класі . Спокій в родині
- дитина відчуває спокій і
затишок і в колективі. Знервовані розмови батьків -
нервується і неуважно працює дитина на уроці. Негативні процеси
українського суспільства ускладнюють становище кожної родини , негативно
позначаються на виховній функції сім’ї .Але за будь-яких умов школа і родина
повинні працювати незалежно від обставин, що склалися.
Вчителі і батьки -
партнери у справі виховання і розвитку творчого потенціалу і здібностей
учнів. Там де поважається слово батька , там є і повага до слова вчителя.
Родина , яка шанує жінку матір, жінку сестру, жінку бабусю, навчить шанувати і
жінку вчителя. Ваша шана до стареньких батьків повернеться до вас шаною ваших
дітей у майбутньому. Ці норми школа завжди домагалась донести до кожної дитини.
Ці заповіді прийшли ще з часів Древньої Київської Русі .
Людина формується і
сім’єю , і школою, і колективом, і засобами масової інформації. Вчитель
намагається в цьому морі інформації втримати вітрило оптимізму, всебічного
кругозору, зацікавленості в пізнанні навколишнього , етики, естетичних
почуттів, застосування кожною дитиною
своїх особливих здібностей.
В сім’ї
закладається коріння , з якого виростуть гілки, квіти, плоди. Із сім’ї стежка
веде до школи, а далі ведуть дітей два розуми, два досвіди, здобуті у сім’ї та
у школі.
Початкова ланка
навчання відкриває дитині світ науки , орієнтує і спрямовує в океані знань. В цьому віці батьки
виступають першими помічниками і дитини.
Разом переборюють
труднощі написання перших літер, складають перші склади, обговорюють шкільні
справи.
Середня школа
поглиблює набуті знання , виводить їх на новий рівень самостійності, свідомого
навчання, відповідальності. Вчитель чекає від батьків співрозмови: у справах
колективу, відносин між однолітками , ідеалах і уподобаннях. Саме в цьому віці
починають сумніватись в авторитеті батьків.
Саме в цьому віці
необхідна постійна увага і спілкування . Ми або підкріплюємо уяву дитини про
цей світ своїми вчинками ,або остаточно допомагаємо зневіритись дитині,
усвідомити , що світ навколо зовсім не такий , яким ми хочемо його бачити.
ІІІ ступень
навчання – розквіт юності, вчитель стає співрозмовником,
батько першою підтримкою. Коли контакт між членами сім’ї ослаблено – це обмежує виховний вплив батьків на дітей.
Не можна виховувати раз на місяць чи на тиждень. Дитячі проблеми вимагають
щоденних клопотань. Причини більшості відхилень
у поведінці дитини пов’язані з виховною неспроможністю батьків. Людина
повинна прагнути бути вихованою, прагнути дотримуватись прав і свобод, прагнути
виконувати свої обов’язки . У конфліктних ситуаціях слід поводитись мудро « не
спіши гніватись , бо гнів спочиває у надрах глупців », говорить народна
мудрість. Гнів розпалює сварку , терпіння заспокоює заколот, ласка гнів
відвертає, вразливе слово піднімає.
Ким стане людина
учасником у справах суспільства, чи перешкодою? Захисником чи бідою ?
В. Сухомлинський
вважав , що розкрити творчий потенціал дитини можливо лише за умови навчити
батька і матір виховувати своїх дітей. Вчитель – це високий рівень освіченості,
досягнення світової культури.
Батьки – це найрідніші , найближчі помічники в
будь-який час , при першому поклику про допомогу. Лише партнерство вчителя і
батьків має вплив на розвиток особистості дитини.
Як виглядає
партнерство вчителів і батьків :
ü розумно
керувати дітьми зважаючи на їх природні здібності , та нахили.
ü не
розбещувати;
ü задовольняти
їхні здорові потреби;
ü формувати
свідоме ставлення до старших, почуття турботи і обов’язку;
ü виховувати
моральну чистоту, честь, стриманість;
ü дотримуватись
напрямів гармонійного виховання.
Більшість батьків
думає: головне нагодувати, одягнути, перевірити виконання домашніх завдань .
Насправді така постановка породжує :
споживчі інтереси у дитини, ( мене за будь-яку ціну
зобов’язані забезпечити ),
з’являються риси
жорстокості ( тільки я і тільки для мене),
прояви нігілізму (
заперечення усталених норм суспільства, заперечення законів , заперечення
принципів ).
За даними
Міжнародної організації в Україні
½ дітей 12 років вживає алкоголь,
кожна третя палить
.
З 15 років кожен
п’ятий вживає наркотики.
50% вагітностей у
19 річному віці закінчується абортом.
Кожен 2-3 шлюб розпадається .
Сексуально активні
підлітки у 24% виявляють хвороби отримані статевим шляхом.
В чому ж провина
нас дорослих?
- Чим більше даємо
і дозволяємо дитині , тим більше від неї повинні і вимагати.
- Погано привчаємо
до праці.
- Не приділяємо
уваги дозвіллю дітей.
- Не виховуємо
відповідальності.
Особливу увагу
необхідно зосередити на достовірності , об’єктивності і повноті інформації , на
якій здійснюються виховні процеси .Школа хоче бачити сім’ю в процесі своєї
роботи , як складову :
-
боротися за здоровий спосіб життя,
-
проводити фестивалі сімейної творчості,
-
брати участь в організації сімейних
змагань.
І пам’ятати , що
виховання це наступність дій. Вихователь повинен бути добрим , але твердим.
|